Tanker fra blokken (ved Edvardsen i Dokken)

03/06/2009

Den lille 17. maidebatten

Filed under: Dagligliv — eedvardsen @ 22:25

Å skrive om 17. mai NÅ, er vel enten litt seint eller veldig tidlig.
La oss si tidlig.

Men det er jo ofte lurt å være tidlig ute om man vil påvirke noe. Og jeg vil jobbe for at det jeg opplevde på årets 17. mai på Møhlenpris skole ikke skjer igjen.

Jeg skildret det slik i et innlegg i Bergens Tidende.

Solen skinte, skoleplassen var pyntet og 4. klasse hadde et flott foredrag og sang. Jeg var på Møhlenpris skole, og for første gang skulle jeg som foreldre delta i 17. mai feiringen. Møhlenpris er en skole med en del barn med etnisk minoritetsbakgrunn, og det pluralistiske Norge var også hovedtema for den inviterte osloenseren Walid al-Kubaisi sin appell for dagen.
[…]
[E]tter hvert som Kubaisi dundret løs, så skjønte jeg at dette virkelig var en appell. Kubaisi ville mane fram et nasjonalt kampfellesskap mot innvandreres manglende vilje til å integrere seg og ta del i ”friheten”, og for å få folket til å vende seg mot de, angivelig, mektige ”venstreintellektuelle” som leder dem på ville veier.
[…]

Jeg fikk svar i form av et leserinnlegg av Torbjørn Lundhaug som mente at appellen var sterk kost, men at det var viktig med flerkulturelle stemmer på den flerkulturelle skolen. Lundhaug nevnte også at innvandrere måtte få beskjed om å legge noe av sin «kulturelle baggasje» igjen i hjemlandet.

Jeg har svart i et leserinnlegg med å spørre om de ikke fantes andre flerkulturelle stemmer med en sterkere tilknytning til Møhlenpris. Og at jeg ikke synes det er urimelig at et fullstendig ubalansert syn skal få stå alene. Men at på den annen side at 17. mai ikke nødvendigvis er den beste dagen for paneldebatter.

Ingen andre en Lundhaug har kommentert innlegget mitt. Bortsett fra at noen venstreradikale venner har visket om «avpolitisering».

Men er det nødvendigvis galt at vi har en dag hvor vi samles om det felles minste multiplum og spiser is sammen?

Kanskje. Det var en langt lavere andel med etnisk minoritetsbakgrunn på skoleplassen 17. mai, enn en helt vanlig skoledag på Møhlenpis. Så kanskje trenger vi en debatt om inkludering på nasjonaldagen?

2 kommentarer »

  1. Espen! Så kjekt å se deg i bloggosfæren igjen. Har savnet deg her ute.

    Du har ikke fått svar, sier du, så her får du ett: Som vi snakket om på den 17. så er jeg enig med deg i vurderingen av Kubaisis tale. Og det er enormt viktig at vi klarer å skape positive samlende initiativer på 17. mai. Det er nettopp ved den slags anledninger man kan hente inn innvandrerforeldre. Man bør nok gjøre det med en eller annen form for sosialt initiativ: spørre folk om de har lyst til å delta, etc.

    At Kubaisi brukte dagen til å snakke om disse tingene her føltes ganske ubehagelig for meg. Det satte rett og slett en liten støkk i meg at vi kan snakke om dette på 17. mai også, nå.

    Product placement: 17. mai var det en artikkel i Klassekampen som viser hvordan 17. mai nettopp kan være en arena for integrering.

    I øvrig var Kubaisis innlegg gjennomsyret av anakronistiske feillesninger av Wergeland som var rent marionetteteater.

    Kan du ikke legge ut hele ditt innlegg, for de av oss som ikke har BT?

    Kommentar av Martin G. — 04/06/2009 @ 20:00

  2. I motsetning til deg stilte jeg ikke frisk og tidig 09.30 den 17., men det høres ikke ut som dette var en innertier. Jeg håper fremdeles at det som skjedde var at skolen ble hijacket av Kubaisi og TV2, selv om Lundhaugs innlegg kan tyde på det motsatte. Og man har absolutt en jobb å gjøre med mer integrering på 17. mai. Samtidig tror jeg vel ikke dette er den viktigste integreringssaken – personlig kan jeg godt forstå at folk ikke nødvendigvis gidder å delta på 17. mai. Da synes jeg det er viktigere å skape andre arenaer hvor folk kan trekkes inn, som f.eks. aktivitetsdagene eller nabolagsdagen.

    Kommentar av Anje — 04/06/2009 @ 13:26


RSS feed for comments on this post.

Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.

