Tanker fra blokken (ved Edvardsen i Dokken)

09/06/2009

Hvilken farge har framtiden?

Filed under: Miljø, Sosialisme — eedvardsen @ 22:26

Det startet som en veldig banal tanke: Jeg skulle lage en ingress til møte førstkommende torsdag på Cafe Opera i Bergen, og egentlig stjal jeg vel bare tittelen fra et svært likt møte i Oslo.: Rødt vs. Blått!

Etter snart fire år i arbeid for å fremme den sittende rød-GRØNNE regjering, så reagerte jeg like primitivt som et reptildyr: Hvor er grønt?

Var disse fargene noe å gruble videre på? Når jeg leste Svein Tuastads debattbok (Fridom, likskap og gullkort), så meldte tanken seg igjen: Hvor er grønnfargen?

Bøkene ”Deltakerne” (Lysbakken/Skjerve) og ”Fridom, likskap og gullkort” har en rekke ting til felles: Skrevet av SV-medlemmer, utgitt i 2009, tar til orde for mer demokrati i arbeidslivet og i liten grad konkluderende.

Men de har en ting til felles: de tar i liten eller ingen grad opp klimakrisen og den dramatiske reduksjon av antall arter og naturtyper. Og kanskje er dette helt greit, fordi det faller utenfor bøkenes emne som jo for begge først og fremst er en revitalisering av sosialismen (en demokratisk sosialisme)? I et slikt høyre-venstre-skjema, så passer muligens ikke miljøkrisene inn, fordi de det er tverrpolitisk enighet om at og hvordan de bør løses.

Kanskje … .

Men skal man skrive om framtidens sosialisme, så er det vanskelig for meg å se for seg at ikke forholdet til miljøet skal være et svært viktig element. Det kan godt være at man kommer til at konsensus er det beste, og at forlik er arbeidsmåten. Men uten at det er behandlet og diskutert, så blir ikke jeg overbevist.

Den eneste jeg har registrert som har prøvd å løfte fram denne diskusjonen har vært Knut Kjelstadli i forbindelse med lanseringen av boka; «Kan hende det gjelder å redde vår jord». Jeg mener Kjellstadli er inne på en debatt som bør reises og gis langt mer oppmerksomhet – både av sosialister, sosialdemokrater, borgelige og andre.

Jeg håper derfor Lysbakken/Skjerve og Tuastad finner langt mer plass til det grønne i sine neste bøker.

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post.

Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.

