Tanker fra blokken (ved Edvardsen i Dokken)

23/06/2009

Et bittert møte med Ivar og Billy?

Filed under: Dagligliv, Miljø — eedvardsen @ 11:27

Torsdag har datteren min bursdag, og skal man slippe fremmede foreldre inn i huset, så må man jo oppgradere leiligheten. Det blir altså en tur på IKEA!

IKEA er for mange en drøm, spesielt nordlendinger. Ja, for noen år siden var det til og med en underskiftskampanje for IKEA til Nord-Norge. Jeg er ingen IKEA-fan, men jeg erkjenner jo at det har et stort utvalg av relativt billige varer til Hjemmet. Med unntak av to gamle bord og en hylle fra Nattland Studentby, så består vel stort sett resten av hjemmet av ting anskaffet på – IKEA.

Men det er klart at IKEA delvis er et symbol for den bruk-og-kast-holdningen som preger oss truer med å utrade vårt globale naturgrunnlag. Men IKEA skal slippe å ta straffedommen for all vestens overforbruk, for det er nok av kjøpsenterkjeder som stimulerer til hyperkonsum.

IKEA og meg er ikke bestevenner. Men trenger jeg noe nytt til å ha hjemme, så kan jeg finne løsningen hos dem.

IKEA i Bergen ligger i Åsane. Men de trenger mer plass. En ærlig sak, når man driver butikk. Men det som er mindre respektfult er at IKEA IKKE vil etablere seg slik at de skaper minst mulig biltrafikk, men de vil heller skape mer biltrafikk ved å etablere seg i det som i dag er et verdifult natur- og friområde i den ellers så motorveipregede bydelen. Det virker som om IKEA til tross for protetster kan få rasere naturområdet og sette opp et stort bygg.

Fordi dette prosjektet er så dårlig både med hensyn til klimautslipp (økt bilbruk) og naturvern, så kommer Naturvernforbundet til å sende en anke til Miljøverndepartmentet og be dem om å ikke tillate prosjektetet.

Jeg skal på IKEA på torsdag, men jeg tror kanskje at kaffen i den store kafeterian kommer til å smake enda litt mer bittert enn vanlig?

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post.

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

