Tanker fra blokken (ved Edvardsen i Dokken)

09/11/2009

D D var

Filed under: Dagligliv — eedvardsen @ 10:24

«DDR – eller D D var», var en morsomhet som den kjempepopulære samfunnsfaglæreren Ole Martin Sponberg likte å bruke på Frydenlund Videregående skole (tidl. Narvik Gymnas). Jeg var der fra 1989 til 1992.

Det første skoleåret på «gymnaset» hadde bare så vidt festet seg, før vi fikk beskjed om at noe «historisk» hadde skjedd. Jeg lærte meg å parafrasere kommentarene og kronikkene i Dagbladet og fikk til noen gode stilkarakterer på den måten. Men jeg kan ikke huske en følelse av noe «historisk». I Beisfjord og Narvik var nå alt som før …

I dag er det altså 20 år siden. Det har skjedd en del på den tiden, både med meg, med Beisfjord, med Narvik og med resten av verden. F.eks. er jo de store malmhaugene i Narvik sentrum erstattet med et stort kjøpesenter i den Olav Thon-eide Amfi-kjeden. Og landet DDR finnes ikke lenger.

Det er ingen grunn til å savne det hemmlige politiet Stasi, Berlinmuren eller grensevaktene som skjøt etter folk. Men det er jo helt utvilsomt en del av verdenshistorien.

Le Monde Diplomatique har i sist nummer en artikkel om hvordan DDR viskes ut.

«Man beholder lyskasterne tegnet av Albert Speer, Hitlers arkitekt, rundt om i byen, på lik linje med de fleste av nazibygningene som ikke ble ødelagt under krigen, samtidig som man nærmest systematisk river de som ble oppført av DDR, selv på Alexanderplatz. DDR forkastes fullstendig.»

På min vei hjem fra fylkessekretærsamling i Oslo kom jeg over en pussig liten bok utgitt på Libretto forlag av Per E. Fosser. Den var svært muntlig, preget av mye omtrentlighet, men interessant.

Teatermannen Fosser hadde vært en del av DDRs kunstnerklasse. Han skriver med innsikt og innlevelse om Wolf Biermann, artisten som flyktet til DDR og senere ble utvist. Pluss en del andre åpne og anonymiserte personer han kjente fra sin DDR-tid.

Fosser endre opp med å savne landet:

Hadde DDR livets rett? Kunne det som selvstendig stat ha utviklet det beste av seg selv og blitt et godt land å leve i og ha med å gjøre? Personlig beklager jeg at vi aldri kommer til å få vite det.

Jeg synes det er bra at DDR er borte og at Berlinmuren er borte. Men det er jo ingen grunn til historisk hovmod. Det er mange gode grunner til å le av den hegemoniske kulturen vi lever i og gråte over den måten vi ordner økonomien på.

2 kommentarer »

  1. Enig at det er mye å gråte av hvordan ordne seg økonomisk. Rød-grønt styre i Tromsø og Trondheim for eksempel: http://areslettan.na24blogg.no/?p=1096

    Kommentar av Alfen — 09/11/2009 @ 22:00

  2. Interessant hvor fort tiden går. Jeg er født i ’65, og ’89 var et jordskjelv for meg. Det fantes ikke én, men to skarpt adskilte verdener før ’89 – i den forstand at vi ikke tenkte oss at vi kunne snakke med dem som styrte på den andre siden av jernteppet. Hva vi og de mente og tenkte om hverandre fremstod ikke som relevant annet enn i den forstand at hver side tolket motparten og tok sine forhåndsregler unilateralt. Nå finnes det mange delvis overlappende verdener, og ingen kan isolere seg fra resten av verden uten at det er åpenbart patologisk – som i tilfellet Nord-Korea. ’89-’91 var en fantastisk tid. Jeg kan imidlertid ikke fri meg fra tanken om at vi i vest desverre gjorde både for lite og feil ting for å bidra til å hjelpe våre tidligere fiender til å bygge opp velfungerende samfunn på 90-tallet. Særlig Russland fikk noen forferdelige år, og konsekvensene av kollapsen skapte traumer som fremdeles kaster mørke skygeer over landet.

    Kommentar av Iver Ørstavik — 09/11/2009 @ 11:18


RSS feed for comments on this post.

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

